1.0 Pendahuluan
Program
penutur jati adalah salah satu program di bawah Kementerian Pelajaran Malaysia.
Ianya telah dimulakan sejak tahun 2011 hingga 2013. Selama tiga tahun guru-guru
Bahasa Inggeris di seluruh negara berpeluang mendapat tunjuk ajar daripada
mentor yang telah ditetapkan oleh Pejabat Pelajaran Daerah masing-masing. Walau
bagaimanapun bukan semua guru Bahasa Inggeris
terlibat dalam program ini. Hanya sekolah-sekolah terpilih sahaja dapat
mengikuti program ini kerana bilangan penutur jati adalah terhad.
Sekolah-sekolah yang terlibat adalah dipilih oleh Pejabat Pelajaran berdasarkan
kritiria-kritiria tertentu.
2.0 Matlamat
Tujuan program
penutur jati ini adalah untuk membantu guru-guru yang mengajar Bahasa Inggeris
khususnya Tahap 1 (Tahun 1,2, dan 3) memahami kaedah dan teknik berkesan dalam
pembelajaran dan pengajaran seterusnya dapat membantu murid-murid memperbaiki
penguasaan Bahasa Inggeris ke tahap yang
lebih baik selaras dengan aspirasi Kementerian Pelajaran Malaysia terhadap
MBMMBI.
3.0 Mentor-mentor dan guru-guru yang terlibat.
Bagi Daerah
Kuala Kangsar terdapat lima orang mentor yang terlibat dalam program ini.
Mereka adalah Mr. Kurt Stewart, Mr. Duncan Buchanan, Ms. Sharon Zammit, Ms
Laurie Sylla dan Ms Rachel Pearson.
Berikut adalah
sekolah-sekolah dan guru-guru yang terlibat di bawah bimbingan Ms. Rachel
Pearson:
NAMA SEKOLAH
|
NAMA GURU TERLIBAT
|
TAHUN
|
SK TOSOR
|
1.PN. NORMAH BT MAT. ASIK
|
TAHUN 1
|
2.PN. NORAFIZA BT.ABDUL MOKTI
|
TAHUN2,3
|
|
SK KPG. NASIB
|
1.PN. KAVITA A/P PRAKASH
|
TAHUN 2,3
|
2.PN. JUNAIDAH BT MOHD.
|
TAHUN 1
|
|
SK KOTA
LAMA KANAN
|
1.PN. HUSNI BT. AHMAD
ZUBAIRI
|
TAHUN 1,3
|
2.PN. ZUHAI BT. SUHAIMI
|
TAHUN 1
|
|
SK SAYONG
|
1.PN. ASRIAH BT. MANSUR
|
TAHUN 1,2
|
2. EN. UDAY A/L DEVAN
|
TAHUN 3
|
|
SKJC SGI.
BULOH
|
1.EN. RAVICHANDRAN
|
TAHUN
1,2,3
|
1.0 Jadual Kehadiran Mentor (Ms. Rachel Pearson ) ke sekolah.
HARI/MASA
|
7.45 PAGI – 10.35 PAGI
|
11.00 PAGI- 1.35 TENGAHARI
|
ISNIN
|
SK TROSOR
|
SK KAMPUNG NASIB
|
SELASA
|
SK KAMPUNG NASIB
|
SK TROSOR
|
RABU
|
SK SAYONG
|
SK KOTA LAMA KANAN
|
KHAMIS
|
SK KOTA LAMA KANAN
|
SK SAYONG
|
JUMAAT
|
SKJC SUNGAI BULOH
|
SJKC SUNGAI BULOH
|
·
Setiap Selasa Workshop di makmal komputer SK Kota Lama Kanan daripada 2.30 pm hingga
5.00pm
·
Jadual di atas boleh berubah mengikut keadaan.
2.0 Aktiviti aktiviti yang dijalankan
Banyak
aktiviti yang dijalankan melibatkan proses pembelajaran dan pengajaran sama ada
di dalam kelas atau semasa menghadiri bengkel. D iantara aktiviti tersebut termasuklah
tunjuk cara proses pengajaran di dalam kelas, kuiz, nyanyian, chant, game dan
lain-lain. Semua aktiviti ini banyak membantu guru amnya dan murid-murid khasnya.
Di bawah sistem KSSR murid tidak ditekankan dengan peperiksaan. Murid-murid
berminat menyertai aktiviti yang dijalankan oleh mentor dan terlibat secara
aktif.
3.0 Kebaikan Program Penutur Jati
3.1 Guru mendapat pendedahan
dan teknik yang betul mengajar Bahasa Inggeris
3.2 Murid-murid didedahkan
dengan pelbagai aktiviti dan terlibat secara aktif.
3.3 Dapat mengenal pasti
kekuatan dan kelemahan guru dan murid.
3.4 Mencari jalan atau cara
supaya sesuatu masalah itu dapat diatasi.
4.0 Kelemahan Program
Penutur jati
4.1 Tidak semua sekolah
terlibat dan seolah-olah objektifnya tidak menyeluruh.
4.2 Bahasa Inggeris yang
digunakan oleh mentor agak sedikit berbeza dari segi sebutannya dengan Bahasa
Inggeris di Malaysia.
4.3 Bebanan tugas ke atas guru
yang terlibat apabila guru yang sama juga mengajar Tahun 6, dan sudah
tentu memberikan fokus yang lebih
terhadap peperiksaan UPSR
4.4 Jadual workshop yang
bertindih dengan aktiviti sekolah seperti kursus, mesyuarat, contact time,
ko-kurikulum, latihan sukan dan lain-lain serta guru besar pula agak keberatan
memberi keizinan jika melibatkan
aktiviti besar sekolah.
4.5 Jadual yang berbeza di
antara sekolah-sekolah yang terlibat. Contohnya jika sekolah A ada mesyuarat
kurikulum pada hari Isnin , sekolah B hari Selasa dan sekolah C pula ada
perjumpaan dengan ibu bapa pada hari yang sama tentulah kehadiran bagi workshop
tidak penuh. Apabila ini berlaku tentulah menyukarkan mentor untuk mengulang
semula perkara yang sama. Banyak kali berlaku guru tidak dapat hadir dengan
sebab tertentu dan ada kalanya workshop dibatakan kerana hanya seorang atau dua
orang guru yang hadir.
4.6 Jadual waktu guru yang terlibat juga padat
terutama pada sebelah petang. Guru perlu memastikan anak-anak yang bersekolah
sesi petang selesai diuruskan sebelum menghadiri workshop. Begitu juga
anak-anak yang bersekolah agama rakyat mesti dihantar mengikut masa yang
ditetapkan. Situasi ini tentu bertambah sukar apabila anak jatuh sakit atau
suami pula berkursus atau bertugas di luar daerah. Masalah-masalah inilah yang
mengekang kehadiran guru ke workshop dan seterunya menjejaskan matlamat penutur
jati.
4.7 Kehadiran mentor di sekolah
terlalu singkat.
4.8 Pertukaran guru dan perubahan kelas yang diajar oleh guru. Contoh ada guru
yang mengikuti program ini di tahun pertama tetapi tidak dapat meneruskannya di
tahun kedua kerana bertukar ke sekolah yang tidak mempunyai program ini, ada
guru yang terlibat pencen dan ada juga yang mengajar tahun 6,5 atau 4 dan tidak
lagi mengajar Tahap 1 .
5.0 Penambahbaikan program ini.
5.1 Libatkan semua sekolah dan
semua guru Bahasa Inggeris termasuklah guru Tahap 1 dan Tahap 2.
5.2 Guru yang terlibat tidak
terikat dengan kelas lain terutama Tahun 6.
5.3 Lima buah sekolah dan
maksima lima belas orang guru adalah
sesuatu yang sukar untuk melihat keberkesanan program ini. Kurangkan
jumlah sekolah dan guru yang terlibat bagi seorang mentor.
5.4 Untuk kesan jangka panjang
eloklah program ini diadakan di peringkat Institut Pendidikan Guru (IPG),
kerana lebih mudah dilaksanakan terhadap guru-guru pelatih yang masih muda dan
sepenuh masa berada di kampus berbanding guru-guru di sekolah yang kebanyakannya
berumur dan mempunyai tanggungjawab lain yang sememangnya tidak pernah kurang.
Mesti sesi pembelajaran menarik..
ReplyDelete